Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Anne-Sofie - 5 maj 2009 18:36



Såhär står det på alfakassans hemsida:


Deltidsbegränsning
Enligt ett regeringsbeslut, gäller från och med den 7 april 2008 en ny begränsningsregel i arbetslöshetsförsäkringen för ersättning i samband med deltidsarbete. Begränsningsregeln börjar gälla fr.o.m kassakortsvecka 0815. 

För veckor då du utfört deltidsarbete kan du få maximalt 75 ersättningsdagar, även semester räknas som deltidsarbete. Resterande dagar av ersättningsperioden på 300 dagar får endast användas för veckor då du inte utfört något arbete. 

Begränsningsregeln gäller alla anställningsformer. Den gäller endast dagar med arbetslöshetsersättning, inte dagar med aktivitetsstöd. Ersättningsdagar i en vecka där du påbörjat eller avslutat en anställning räknas. Karensdagar räknas inte.


Med andra ord kan jag bara ta de tim-jobb jag tar nu i 75 dagar.

Suck...och helt enligt lagen om alltings j-lighet kommer jag pga av extrajobb under sommaren (det enda jobb jag lyckats få hittills och tycker verkar riktigt bra) förlora massor av mina 75 dagar då det tyvärr inte blir "hela veckor" i sträck utan några dagar i veckan.


Detta betyder att om jag inte hittar jobb till hösten kan det bli så illa att jag ev måste vara heltidsarbetslös för att få ekonomin att gå ihop om jag inte hittar ett heltidsjobb. Jag kan med andra ord inte ta extra jobb eller deltidsanställning i höst för då går jag i personlig konkurs.


Det känns som att jag förlorar på detta hur jag än gör. Jag borde inte ta extrajobb för då förlorar jag ersättningdagar i framtiden, men jag VILL ju jobba och vill absolut inte tacka nej om jag blir erbjuden timmar.

Det är ju dessutom 11 veckors handläggningstid hos akassan så tackar jag nej till extrajobb så blir jag HELT utan pengar i gudvethurlänge...


Vad ska jag göra????

Ge mig ett heltidsjobb nu!

Av Anne-Sofie - 5 maj 2009 13:56

Inte så kul väder idag, men det är väl bra kanske med lite regn oxå. Min bil har iaf blivit ren och fin=)


Har precis varit och käkat lunch med ett par kompisar på stället jag jobbade på förut. hade blivit jättefint inrett. Tog inga bilder då det kanske hade verkat lite suspekt för nya ägarinnan, hehe=) men fint var det!


Ska snart iväg och få bilen fixad igen. Inte långt kvar nu till besiktning, men jag är inte nervös då jag haft expert hjälp med att kolla igenom den!=) Kan lugnt köra ett år till med den!


Ju mer jag tänker på resultatet från högskole provet ju mer hopp får jag om att komma in på nån av de kurser jag sökt till hösten. Kanske är student om ett par månader!!! Fattig blir jag ju, men skönt att äntligen få göra nåt för "min egen skull".


Här är dagens outfit, har ju mina kläder i påsar så det blev klassiker med jeans och vitt linne. Orkar oftast inte rota igenom allt efter mina finaste grejjer=)

Ovido - Quiz & Flashcards